Moto Guzzi

Technologia i design
– symbioza dwóch światów


Efektowna linia ramy Moto Guzzi V85 TT znajduje kontynuację w strukturze elementu pomocniczego, wspierającego siodło i tylną część pojazdu. Konstrukcja nośna kratownicy głównej ramy wykonana jest z wytrzymałych stalowych rur otaczających od góry jednostkę napędową. Sam silnik natomiast pełni podstawową funkcję nośną całej konstrukcji, zapewniając jej optymalną sztywność. Model V85 TT był zupełnie nowym wyzwaniem dla inżynierów, którzy już na samym początku procesu projektowego odrzucili wszelkie pokusy zastosowania rozwiązań znanych z modeli V7 i V9. Właśnie potrzeba stworzenia nowego projektu łamiącego dotychczasowe stereotypy zmusiła konstruktorów do zaprojektowania całkowicie nowej ramy i zawieszenia. Pierwszym efektem tego procesu była redukcja wagi ramy o blisko 2,5 kg. W praktyce, takie obniżenie masy zmniejsza wysiłek fizyczny, jaki kierowca musi ponieść w czasie jazdy w trudniejszym terenie. Sztywność i wytrzymałość konstrukcji, w której silnik jest elementem nośnym, zapewnia również wysoką wytrzymałość i stabilność w czasie dynamicznego przyśpieszenia oraz jazdy z dużą prędkością – nawet przy pełnym obciążeniu motocykla.

Napęd wałem i „długi” wahacz

Dolna część ramy została wzmocniona dwiema aluminiowymi płytami bocznymi, które są jednocześnie mocowaniem wahaczy i sworzni. Do aluminiowych płyt przymocowane są również wsporniki podnóżków dla pasażera, a także elementy sterujące tylnego hamulca i dźwignia zmiany biegów. Zarówno pedał hamulca, jak i dźwignia zmiany biegów, są regulowane za pomocą praktycznej krzywki.

Szczególną cechą wyróżniającą wszystkie motocykle spod znaku Moto Guzzi jest napęd realizowany za pomocą wału kardana. Zalety zastosowania tego rozwiązania, w opozycji do napędu łańcuchem, są oczywiste: brak konieczności konserwacji i znacznie większa wytrzymałość. To kolejne ważne cechy dla turystycznego enduro. Wał kardana ukryty jest w odlewie prawego ramienia wahacza będącego asymetryczną strukturą z formowanego aluminium. Jego lewe ramię zaś, ma zakrzywiony kształt zaprojektowany tak, aby pozostawić przestrzeń dla kolektora wydechowego oraz tłumika. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować smukłą sylwetkę modelu V85 TT. Skrócony blok silnika umożliwił natomiast zaprojektowanie długiego wahacza, który nie tylko podkreśla charakter tego modelu, ale zapewnia właściwości jezdne, bezpieczeństwo oraz intuicyjność prowadzenia na każdym rodzaju nawierzchni. To kolejny plus Moto Guzzi V85 TT.

Solidność przede wszystkim

Niektóre rzeczy, to tylko detale, jednak w Moto Guzzi V85 TT to właśnie bardzo dobrze przemyślane, zaprojektowane i doskonale wykonane elementy są bardzo ważnymi składnikami spójnej całości. Przedni wspornik świateł, czy tylna kratownica zostały wykonane w sposób zapewniający trwałość i niezawodność w każdych warunkach. Przedni stelaż służy za podporę mocowania lampy, zestawu wskaźników oraz owiewki poprawiającej komfort jazdy podczas jazdy z dużą prędkością. Solidna tylna kratownica spełnia potrójną funkcję: uchwytu dla pasażera, wspornika umożliwiającego montaż płyty do kufra centralnego oraz kufrów bocznych zapewniając im pewne oparcie nawet przy ich maksymalnym obciążeniu. Detale, które stają się niezbędnymi rozwiązaniami do tego, aby V85 TT był pojazdem dla prawdziwych globtroterów.